Tuesday, February 7, 2017

Kerabu Megi Thai


Lama sangat tak post pasal masak memasak ni kan? Mood tu kelaut orang kata. Anak tak sihat macam larian baton. Berganti-ganti je. Tu yang takde mood. Tapi sebenarnya ada je masak memasak tu cuma yang biasa-biasa malas nak tulis. Kerabu megi ni dah lama usha sambil terpikir nak tanya kat kakak aku yang dah jadi pemastautin tetap kat Perlis kot-kot dia jumpa megi special tu. Tup-tup satu hari tu dia call tanya nak tak. I mestila nak....

Jadi, megi tu lama dah dia pass. Dari penghujung 2016 lagi. Sampaila hujung Jan lepas anak-anak sihat sikit baru ada mood buat. Gigih mak bangun menghiris pagi-pagi. Sebab kalau nak buat keje dapur memang suka buat sebelum anak-anak bangun. Tapi minggu tu rajin pulak diorang ni bangun awal. Ambik masa sikitla nak sedia lunch hari tu. Darrien pulak bila sihat memang suka buat aku kelam kelibut. Susu nak aku buat, nak keluar bilik mintak aku angkat, mandi nak aku sabunkan dan lap. Pakai baju pun nak aku pakaikan. Lepas tu, tepat jam 12.30 je dia jerit "Mama, nak nasik!". Kalau nak nasik suap sendiri takpe, ni tunggu aku jugak kaut nasik, suapkan sampai habis. Adiknya pun kena suap jugak. Kalau bagi abangnya makan dulu serupa monster dia panjat aku nanti...hahahaha...

Ok kembali ke kerabu megi. Bahan-bahan senang je. Bagi aku macam buat kerabu ikan bilis tu je cuma ni tambah daun ketumbar kalau ada dengan seafood. Ni kerabu versi aku tau tak dapat nak tunggu daun ketumbar balik rumah dah kita taram je buat guna apa yang ada. Sebabnya ada google tapi kesukaan kan lain-lain. So ni versi aku.

Image result for maggi serda
credit; google
Kerabu Megi Thai

Bahan
Megi - macam dalam gambar

A
Bawang merah
Lobak merah
Tomato
Bunga kantan
Cili padi
Serai

B
Limau kasturi
Sos ikan
Gula sikit

C
Sotong - dicelur
Udang - dicelur

Caranya
Bahan A semua dihiris nipis. Suka hati nak potong macam mana pun. Ada yang suka besar dan tebal. Aku suka nipis je.
Bahan B dengan megi tu celur. Megi tu celur la sampai kenyal. Seafood tu celur sekejap je.

Lepas tu satukan megi, bahan A dan bahan B dalam satu bekas besar sebab nak senang menggaul lepas tu masuk bahan C dan gaul. Jangan lupa perencah megi tu masukkan jugak. Minyak perencah dalam megi tu pun aku masukkan sikit bagi rupa dia berkilat sikit dan untuk elakkan megi tu melekat sesama sendiri bila sejuk nanti. Kalau guna 3 bungkus megi, guna 2 bungkus perencah pun dah cukup. Jangan masuk bahan C pegi campak limau sebijik-sebijik pulak. Perahla jusnya. Lepas tu sesuaikan rasanya.

Siap!

Kuantiti memang sengaja tak letak ye. Buat kerabu ni ikut suka nak lebih atau nak kurang yang penting rasanya nanti cukup masin, manis dan masam. Tapi megi tu aku rasa untuk makan 2 orang maksimum 2 bungkus cukup kot.

Kalau plan nak makan kerabu tu dengan nasik lebihkan tumbuh- tumbuhan dengan seafood tu. Macam aku hari tu celur 3 bungkus terus tak jadi makan nasi. Makan kerabu megi tu dah kenyang sangat dah. Tapi memang sedaplah...bila dah petang rasa sos kerabu tu dah meresap dalam megi n seafood buat kerabu tu lagi sedap. Sebati rasanya.  Masa baru siap tu tak sangat. 

No comments: